יום שלישי, 24 ביולי 2012

תרמיל מילוט


בתאריך ה- 27 לאוגוסט 2011 נאלצו להתפנות מבתיהם 375.000 מתושבי ניו-יורק עקב כוננות הוריקן בעיר. אני זוכר את התאריך הזה כי כמה ימים לפני האירוע ההוליוודי הזה שאל אותי מישהו באחת מסדנאות ההישרדות אם אני לא חושב שאני נותן משקל ייתר למוכנות לשעת חירום, תשובתי הייתה אז, כמו היום, שלא.


רגע רגע... אני לא מתכוון לעורר בכם פחד בפוסט הזה, ממש לא. אני רוצה לעורר בכם את המודעות לצורך שלכם להיות מוכנים... לפחות לפרק זמן של 72 שעות.


כדי להבין מה זה אומר להיות מוכנים ומה עומד מאחורי הרציונל של "72 שעות" אני מבקש להכיר לכם את ראשי התיבות Bob, ביטוי אשר אנשי הישרדות משתמשים בו כדי לתאר תרמיל שאותו "לוקחים והולכים" כאשר יש צורך להתפנות ממקום המגורים הקבוע. ראשי התיבות האלו מסמלות Bug-out bag או Bail-out bag ובהגה האנגלית ניתן למצוא עוד כמה ביטויים כמו (Grab-out bag (Gob או (Get out of dodge (Good. אני קורא לזה בעברית 'תרמיל מילוט' או ת"מ.
עכשיו נסו לדמיין לעצמכם תרחיש שבו אתם חייבים לעזוב את הבית בעקבות מצב חירום. גם אם אתם לא מאופקים אני בטוח שלא יהיה לכם קשה לדמיין תרחיש כזה, אם לא הצלחתם לדמיין אני מקנא בכם ואתם משוחררים מהמשך קריאת הפוסט הזה. אם בכל זאת נשארתם ואתם זקוקים לעזרה אז אני יכול להפנות אתכם לתקנות פיקוד העורף שעשו בשכל ושינו את ההוראות בזמן רעידת אדמה מ"להישאר בתוך מבנה" ל"לצאת מהמבנה" (כאילו שלא הייתם עולים על זה לבד).
לא משנה אם חשבתם על רעידת אדמה, זיהום, סופה או מצב מלחמה אתם צריכים לקחת אתכם משהו וחבל שברגע האמת (ומעט לחץ) תשכחו את הכלב ותארזו דברים שהייתם לוקחים אתכם לצימר ברמת הגולן - המפתח הוא מוכנות. 


למעשה (ואני יודע עד כמה זה קשה) עליכם לבנות לעצמכם תכנית פעולה שאליה אכנס בפוסט עתידי, חלק מתכנית הפעולה הזו הוא הכנת ת"מ (תרמיל מילוט). התרמיל הזה נועד לספק את כל צרככם וצרכי יקירכם למשך ה- 72 שעות הראשונות. הסיבה לפרק הזמן הזה הוא זמן התגובה של כוחות חילוץ והצלה אשר יהיו עסוקים עד מעל ראשם בניהול האירוע (זאת על סמך הערכה שלהם וניסיון עולמי במצבים מסוג זה) ולכן עליכם לעמוד באתגר ולדאוג לעצמכם בזמן הזה. 


עכשיו לפני שאתם קוראים לי אפוקליפטי ומשוגע (ואני לא אעליב כי אני באמת כזה) כדי שתדעו שיש תרמילים כאלו מוכנים לקניה... כן כן, יש חברות שמייצרות אותם וזו יכולה להיות אופציה טובה במיוחד לבעלי משפחות (וממון). היות ואני עונה רק על הקריטריון הראשון אני רוצה ללמד אתכם מה השלד הרעיוני שמאחורי בניית ת"מ משלכם. 

תרמיל מילוט מוכן לשני אנשים.



















אז מהשם 'תרמיל מילוט' ברור לנו שכדי להתחיל אנחנו זקוקים לתרמיל וככל שהתרמיל יהיה טוב יותר, חזק יותר ורב גוני יותר כך יוטב לנו. אני בטוח שלכולם יש תרמיל טוב בבית אבל זה וודאי תרמיל שאתם משתמשים בו גם לטיולים ונסיעות ולכן עליו להישאר בתפקיד זה... הת"מ שלכם חייב להיות תמיד ארוז, נגיש ומוכן. 


הצ'מידן הצבאי יכול להוות אפשרות מעולה במיוחד לבעלי משפחה שצריכים לקחת בחשבון צרכים נוספים מעבר לנושאים שאפרט בהמשך (זה לא סקסי אבל חייבים לפעמים חיתולים, מוצרי היגיינה או צעצוע אהוב... תגידו תודה אם עד עכשיו חשבתם על אולר וערכת קפה)
אם אתם יכולים להשקיע אז תרמיל גב טוב (ואפילו תרמיל לכל בן משפחה) יגדיל את הניידות שלכם כאשר תרמיל אישי לכל בן משפחה יהיה משול ל"לא לשים את כל הביצים בסל אחד".
עכשיו שיש לנו תרמיל אנחנו נתחיל לפצח את שבעת הנושאים המרכזיים שלפיהם אנחנו נצייד את הת"מ שלנו. אני אומר מרכזיים כי ת"מ ותכולתו מושפעים מהסכנות עליהם הם צריכים לתת מענה, אזור גאוגרפי ומזג אויר, רמת הידע שלכם, מיומנות הישרדות וצרכים אישיים כמו גם העדפות אישיות. 


שבעה נושאים שיש לתת עליהם את הדעת (או במילים אחרות... אתם חייבים אותם!):


1. מים 
אין צורך לפרט את חשיבות המים לגוף האדם, בלעדיהם אנחנו אבודים. בזמן שהמינימליסטים יקצבו ליטר מים אחד לכל יום (ממש מעט) ממליצים רוב משרדי "פיקוד העורף" בעולם על בין שלושה לארבע ליטר לאדם... זה כולל מים לשטיפה והיגיינה.


טווח ארוך -


מומלץ מאד להצטייד גם בטבליות לטיהור מים או יוד  ומי שיכול להרשות לעצמו יכול להוסיף גם פילטר מים שעלותו היום כבר שפויה (כמה מאות שקלים... למשפחה זה שווה).
מעבר לכך, וזו ראייתי האישית, הסיכוי שנתמודד עם שיטפון בארץ קטן ולכן מומלץ ללמוד טכניקות לאיסוף מים או הפקת מים,מיומנות שתגדיל את שרידותכם. ישנם כמה חפצים שתהיו צריכים על מנת להפיק מים אבל יריעת ניילון ושקיות ניילון הן התחלה טובה.


2. אוכל - 
תחשבו ארוז, תחשבו לאורך זמן (תשכחו משימורים... זה כבד מידי). הרעיון הוא לארוז בתרמיל אוכל שלא מתקלקל במשך תקופה ארוכה כגון: אריזות בשר מיובש, שקדים ואגוזים, פרות יבשים, חטיפי אנרגיה, צנימים או ארוחות מוכנות בשקיות שאליהם מוסיפים מים רותחים.


טווח ארוך - 


מגדיר צמחים, ציוד דייג ומיומנות צייד ובניית מלכודות יגדילו את שרידותכם.


3. ביגוד - 
הביגוד כמובן תלוי באזור שבו אתם נמצאים בעולם. במבט צר על ישראל אני ממליץ על:


זוג מכנסיים ארוך נוסף (מומלץ דגמ"ח מתפרק עם הרבה כיסים)
שתי חולצות ארוכות (אם זה קיץ תמיד אפשר לחתוך)
שני זוגות גרביים
שני זוגות תחתונים
מעיל גשם או פונצ'ו להגנה מלאה מגשם.
כפפות
בנדנה


... קשה לכם? תוסיפו עוד.


4. מחסה - 
אל תבנו על זה שרכב של פיקוד העורף יעצור לידכם וממנו יצא חייל חביב שיזמין אתכם למחסה שהוכן מבעוד מועד... הלוואי וזה יקרה... אתם יודעים כמוני שלא. אוהל יכול לפתור לכם את הבעיה הזו או יריעת ברזנט דקה. גם כמה שמיכות מילוט יהיו אופציה קלת משקל. המחסה חייב להוות מקלט מרוח, שמש, טל וגשם וצריך להיות מרווח מספיק לכל בני המשפחה וציודם.
הצטיידו במזרן טיולים (ספוג או מתנפח) כי יש לו חשיבות אדירה על שנת הלילה שלכם שחשובה לא פחות במצבים שכאלו... יש לכם מספיק על הראש אז חשוב לתת לגוף מנוחה מנטלית טובה. לסיום, שק שינה קל לשתי עונות יהיה שילוב טוב עם המזרן והמחסה ובמקרה הגרוע ביותר יהיה לכם מעט צונן.


5. עזרה ראשונה - 
בעולם מושלם הייתי מעדיף אם הייתם מרכיבים ערכת עזרה ראשונה משלכם ולא קונים אחת מוכנה. הסיבה נעוצה בעובדה שערכת עזרה ראשונה שאתם בונים לבד היא ערכת עזרה ראשונה שאתם מכירים מקרוב ולא במהרה תשכחו מה יש בה... גם כאשר היא סגורה. הבניה העצמית גם תאלץ אתכם לעשות התאמה אישית לצרככם ולצורכי בני משפחתכם. 
כך או כך, השתתפו בקורס עזרה ראשונה של מד"א. ישנם מתנ"סים רבים ומועצות אשר מציעים לציבור קורס שכזה מזמן לזמן.


6. ציוד כללי - 
בציוד הכללי אתם יכולים להוסיף כיד הדמיון הטובה (ויכולת הסחיבה שלכם) אבל הנה מה שאני חושב שצריך להיות ציוד חובה:


א. שלוש דרכים שונות להדלקת אש - מצת, גפרורים (חסיני מים) ואבן אש.
ב. מסור שרשרת גמיש או מסור גינה מתקפל (גרזן אם עוד לא כבד לכם).
ג. סכין בעלת להב קבוע אשר חלקו האחורי ממשיך כל הדרך אל תוך הידית.
ד. אולר רב תכליתי.
ה. חוטים וחבלים (לפחות 20 מטרים של מיתר מצנח 4-5 מ"מ)
ו. כלי בישול ואכילה
ז. פנס ראש ופנס יד
ח. שני מקלות-אור (סטיקלייט)
ט. משרוקית


7. נשק להגנה עצמית - 
במצבי חירום כלל מערכתיים יהיו כאלו אשר עלולים לנצל את המצב לפורענות כזו או אחרת, למרות שיש סיכוי שהאנשים שתפגשו בדרך יהיו כמוני כמוכם יש סיכוי שתתקלו גם בטיפוסים פחות נעימים. אם אתם נושאי נשק חם אז בעייתכם נפתרה. אם לא אז האופציות החוקיות היחידות שלכם בישראל הן גז מדמיע או שוקר חשמלי. בזמן שאני מתנגד ונמנע מאלימות אני ממליץ להצטייד באחת מהאופציות על מנת לצאת מתרחיש לא רצוי. 



אל תשכחו גם את ערכת ההישרדות שלכם...


אני מקווה שהפוסט הזה נתן לכם קצת חומר למחשבה ויותר מזה אני מקווה שלעולם לא תהיו זקוקים לבחון אותו במבחן המציאות. אם בכל זאת תבחנו אותו אז אתם מוזמנים להגיד תודה... אחרי שיחזור החשמל. 


גיא סרוסי - מדריך הישרדות.



5 תגובות:

  1. מטורף... כל מילה נוספת מיותרת

    השבמחק
  2. אני אפוקליפטי בצורה פרנואידית ביותר

    השבמחק
  3. אתם חושבים ידידי שהכל מגיע כמובן מאליו אבל ביום מהימים זה יכול להתפוצץ לנו בפנים כי הכל רק אשליה שנוצרה על ידי הרגל . מסקנה : תמיד מומלץ להיות מוכנים ולא לסמוך על אף אחד אם אין אני לי מי לי

    השבמחק