יום שני, 29 ביוני 2015

לימודי הישרדות - מה מי מו?



 

בזמן האחרון אני מוצא את עצמי מתעסק יותר מידי בניסיונות למקד את הלקוחות שלי, הקיימים והחדשים, לגבי המוצר שמתאים להם בתוך מגוון ההדרכות שאני מעביר. עד היום, ואני שמח להיות הראשון, לא הוגדרו הגבולות וההבדלים בין המושגים השונים הנמצאים תחת נושא לימודי ההישרדות וההתייחסות הייתה לכל דבר שקורה בשטח, וכולל מדורה וסכין, כהישרדות. אין טעות גדולה מכך! והיא נובעת מבורות וחוסר ידע של אנשים. מדריכים ומודרכים כאחד.

לימודי הישרדות הם שם כללי, ואולי מוטעה, למה שאני עושה. לפני כמה ימים התקשר אלי לקוח שביקש שאלמד אותו הישרדות עם ג'יפים. לא הבנתי בהתחלה מה הוא רוצה. הישרדות עם ג'יפים? תגיד לי, נדפקה לך הקובייה? הישרדות הוא מצב לא רצוי בכלל, מצב מסוכן, קיצוני ומאיים, מצב שאנחנו מנסים להימנע ממנו לחלוטין. מה הקשר ג'יפים? לאחר שיחה הבנתי מאותו לקוח שהוא מבקש לשפר את מיומנויות השטח שלו בתחומי אמנות האש, בישולי שדה וקיום שגרת מחנה. או, עכשיו אני יכול לעזור לו.

לימודי הישרדות הם גם לא לדעת להדליק אש, זו טכניקה שנוגעת לתחומים רבים. אורבני, שטח, פרימיטיבי ואפילו צבאי. אש היא לא הישרדות, היא אמצעי להשגת מטרות שונות בהתאם לתחום הלימודי. אולי אנסה להשתמש באש כדוגמה בכל תחום ותחום. גם אם לפעמים יראה לכם שיש הקבלה בין שימושי האש בתחומים שונים עדיין אין הדבר אומר שהתחום זהה.

מכיוון שהישרדות עוסקת בשמירה על האורגניזם האנושי אנו מרגישים שכל דבר שאנחנו לומדים הוא למעשה לימודי הישרדות, האם זה לא נכון? לדעת לשרוד? לדעת להסתדר? בשטח, בעיר? אז כן, זה אכן כך אבל יש לחלק את הלימודים לתחומים ממוקדים יותר. הנה הם לפניכם כפי שאנו מלמדים אותם בבית הספר גיא והר.

הישרדות

היכולת להתגבר על מצב אשר יצא משליטה בשטח בטווח של שבעים ושתיים שעות ראשונות. מדובר על מגוון טכניקות התואמות את הקדימויות במצבי קיצון תוך החזרת השליטה על הסיטואציה. האש, לדוגמא, במצב זה תשמש לצרכי סימון, איתות, חימום, הרתחת מים וכדומה.

סדנאות העוסקות בנושא זה מתמקדות בפסיכולוגיה של ההישרדות ובמתן טכניקות "עזרה ראשונה" למי שנלכד במצב איום שכזה. ככל שהסדנה מתקדמת יותר, כך התנאים קשים יותר וקרובים יותר למציאות.

תת סעיף: הישרדות אורבנית

לימודי הישרדות המתמקדים בסביבה האורבנית אשר שונה במהותה, צפיפותה ומשאביה מהסביבה הטבעית. בסביבה זו יושם דגש רב יותר על אלתור, חפצים מעשה ידי אדם והפסיכולוגיה של האדם וההמונים שהם אחת הסכנות הגדולות ביותר במצב זה. האש במצב זה היא קטנה מאד וספציפית מאד בהתאם לזמן שעבר מאז האסון. הישרדות אורבנית סביר להניח שתגלוש מעבר לשבעים ושתיים שעות הראשונות אל עבר מוכנות ביתית.

בושקראפט

מיומנות שטח מתקדמת אשר עושה שימוש מועט בציוד תוך שימוש רב במשאבים טבעיים. זו דרך בילוי בשטח אך היא הייתה דרך חיים עבור נוודים, חוקרי ארצות, ציידים והרפתקנים. האש בבושקראפט, מעבר לתפקידיה הטריוויאליים,  תשמש לבישול, הכנת כלים וחומרים וכבת לוויה ללילות שקטים בשטח.

סדנאות העוסקות בנושא זה מתמקדות בטכניקות עבודה עם כלי יער, הכנת כלים, יכולת שגשוג לאורך זמן בשטח, הכרות עם החי והצומח וקיום עצמי מינימליסטי. 

שדאות ומחנאות

צורת חיים בשטח שפותחה לאורך מאות שנים על ידי האדם הנודד, המתיישב, החוקר וההרפתקן. מוכרת בארץ יותר מכל בקרב הצופים אך למעשה מחנות העולים הם הוריה האמיתיים. זה מצב המתאר פעילות בשדה וביער תוך מחייה במחנה ארעי אך נוח הכולל מתקני שדה שונים, מבנים ארעיים, עבודת חבלים ופעולות גיבוש וחישול. האש כאן תהיה חברתית, לבישול וכמוקד לסיפורי צ'יסבאטים.

פעילות שכזו כוללת קשרים וכפיתות המתאימים לבניית מבנים מורכבים יותר, בניית מתקני שדה, קיום שגרת מחנה, פעילות חברתית ולימודי טבע וסביבה.

מחייה פרימיטיבית

ניסיון לחכות סגנון חיים קדום של חברת ציידים לקטים תוך שימוש בטכניקות קדומות לצרכי קיום, מלבוש ושגשוג. רבים בחברה המודרנית מנסים לשלב טכניקות מחייה פרימיטיביות בחייהם המודרניים ומעטים אף בוחרים לשוב ולחיות כך בהתאם לחוקי המדינה בה הם נמצאים. האש בתחום זה היא בת לוויה לכל תחומי החיים, מעיבוד עורות (אפר) ועד היגיינה.

לימודים בתחום זה כוללים חומר רב ורכישת המיומנות עלולה לקחת שנים רבות מאד. ליקוט, צייד, דייג, תפירה, עיבוד עורות, שימור מזון ואפילו עידוד גידולי שדה ברמה מינורית.

קיום עצמי

רתימת כל היכולות והטכניקות לצורך קיום עצמי שאינו תלוי בגורמים חיצוניים. המקיים את עצמו נע עם עונות השנה תוך קיום גידולי שדה ומשק חי המספק את צרכיו. הקיום יכול לכלול גם דייג, צייד, סחר חליפין, רתימת אנרגיה סולארית, מים אפורים, הגנה עצמית ועוד. האש היא חלק חשוב אך היא יותר מרוסנת מכיוון שמשולבים לדרך חיים זו תנורי בישול על אש ואח לחימום.

לימודים בתחום זה יכללו גננות, בוטניקה, גידול משק חי, שחיטה, עישון בשר ושימור מזון, פארמה-קאלצר ועוד.

מוכנות ביתית

יכולתו של אדם או משק בית לעמוד בפני טלטלות ואסונות אשר מפרים את הסדר הקיים בחברה המודרנית. תחת מוכנות ביתית יכול אדם לבחור מתוך מגוון תרחישי אסון אפשריים בהתאם לאזור בו הוא חיי ולהתכונן לסביר ביותר מהם. עליו להכין את ביתו ומשפחתו להתמודדות עם אותו זעזוע עד שזה יחלוף. האש יכולה לשמש ככל דבר, בהתכוננות לסופות שלגים היא תהיה מקור החום או ככלי איתות למחלצים. התרחיש הוא שקובע.

לימודים בתחום זה כוללים מיומנות אשר יסייעו למשק הבית לעבור את אותו תרחיש בקלות תוך הגנה על עצמם ורכושם. שיתוף פעולה, הגדרת תפקידים, פיתוח מיומנויות בתחומי הרפואה, הגנה עצמית, אלתור והמצאה, צייד, גידולי שדה, יכולת משא ומתן וכדומה.

הישרדות צבאית

מגוון טכניקות המשפרות את יכולותיו של חייל, ברמה המבצעית, לתפקד בשטח תוך חתירה מלאה לביצוע המשימה. האש תשמש כאן לייבוש בגדים, חום ובישול בהתאם לרמת החשיפה שהוגדרה.

תת סעיף: מילוט

טכניקות המשמשות כלי עזר במהלך התחמקות מכוח אויב או בניסיון להימנע מגילוי על ידו. אש לא קיימת אלא לצורך פגיעה באויב (ע.ע משחק הדמים 2)

במהלך סדנאות אלו נלמדות טכניקות להקלת התנאים בשטח בזמן לחימה, סיפוק צרכים בסיסים, אלתור, טכניקות פרימיטיביות לפגיעה באויב, הונאה ועוד.

לתחומים אלו יכולים להיות תתי סעיפים רבים ובכל אחד מהם יכול אדם להתמקד כרצונו. הישרדות אינה מעבר חבלים, צלילה, חיקוי של משימות מתכנית טלוויזיה או פעילות ODT, הישרדות היא לימודים מאד ממוקדים של מגוון יכולות וטכניקות שנועדו להמשיך ולקיים את האורגניזם האנושי באופן בטוח. אם זה מה שאתם מחפשים אז הגעתם למקום הנכון אבל אם חשקה נפשכם בספורט אתגרי ומרשמלו סביב המדורה זה אינו המקום.
 
הכותב הנו מדריך הישרדות בבית הספר ללימודי הישרדות גיא והר

 

 

 

תגובה 1:

  1. גיא סרוסי אני מעריץ גדול שלך למדתי ממך המון.
    אף פעם לא הייתי בסדנה שלך כי אין לי כל כך כסף לזה אבל ראיתי את כל הסרטונים שלך ביוטיוב וקניתי כמה אקססוריז בחנות של גיא והר אתה מצחיק יש לך אישיות מיוחדת ורציתי לומר תודה כי כל החיים שלי אהבתי טכניקות מחייה פרימיטיביות והישרדות ואתה היחיד שמצאתי באינטרנט שבאמת מלמד על זה♥️
    אתה אלוף!

    השבמחק