יום ראשון, 22 ביולי 2012

הכלי הכי חשוב בהישרדות


טוב, אני יודע... זה תמיד מאד כיפי לשאול "מה היית לוקח לאי בודד?" או "אילו שלושה חפצים היית לוקח לאי בודד?" או "אם היית יכול לקחת רק חפץ אחד... לאי בודד" שימו לב שהמוטיב החוזר הוא - אי בודד. האי הזה הוא מושא הערצה, על גבול הכמיהה, למי שמתחיל לעסוק בהישרדות והסיבה היא שאותו אי בודד ידרוש ממך ריכוז מקסימלי של הידע שלך... וככל שמספר החפצים שלך מועט כך יהיה עליך להיות "טוב" יותר כשורד... האמת? זה נכון. זו הסיבה שאנחנו משתעשעים כל כך במחשבה על אותו "אי בודד"... סיבה נוספת היא ששורדים בלב ובנשמה הם גם חובבי שקט וסוליטריות (סוליטרי - יחידאי, שולי או צדדי) כך שאי בודד הוא הנקודה העילאית אצלם וגם אצלי. 

זו הסיבה שסיפורו של רובינסון קרוזו הוא קלאסיקה חוצת דורות (עד שהרסו אותה כשהצמידו לו את כל המשפחה ב"משפחת רובינסון השווייצרית"... הרי אחרי הכל הוא הסתדר כל כך יפה לבד, ועם ששת, אז בשביל מה להדביק שם ילדים זבי חוטם ואישה שתגיד לו לשטוף ידיים?... ועוד שווייצרית!). זו גם הסיבה שהסרט עם טום הנקס "להתחיל מחדש" הביא כל כך הרבה אנשים לקולנוע... כי זה אי בודד, כי זה לבד וכי זה הטופ של הטופ של הישרדות... על אי בודד.

בצבא (מילואים) אני עוסק בהתאמה של חיילים לתפקידים בחיל בו אני משרת ופעם אחת ממש שיעמם לי אז החלטתי להוסיף שאלה לשאלון שכתבו טובי הפסיכולוגים והמעריכים של הצבא (זה שאלון שאני רק שואל ובעזרת השאלות שבו אני יכול להגיע לנבכי נשמתו של החייל... לדוגמה: "איפה אתה וחברים מבלים?" כך, לאט לאט אוביל אותו לשאלת השאלות... "מה אתה שותה כשאתה מבלה?"... וודקה רד-בול=עוף לי מהחיל! או גולדסטאר=תעלה על הסיפון חבר). השאלה שבחרתי להוסיף הייתה...

"אם אתה נקלע לאי בודד ואתה יכול לבחור אחד מבין שלושת החפצים הבאים... איזה חפץ תבחר לקחת אתך ולמה?"

1. סכין
2. משקפת
3. גפרורים

טוב, מי שבעניינים יודע שסכין (במידה ואתם יודעים להשתמש בה... והאמת שגם אם לא) היא הבחירה החכמה ביותר. אבל כל אחד תקע לי תשובות והסברים מפה עד סוף הגיבוש... חוץ מבחור אחד ששאל אותי שאלה ממש מתריסה...

- "המפקד?"
- "מה?!"
- "איזו משקפת?"
- "מה איזו משקפת?! מה לא ברור?"
- "המפקד זו משקפת צלילה או משקפת לתצפית"

בשלב הזה התחלתי להרגיש מסוקרן (דבר שקורה לי לעתים רחוקות במהלך הראיון) אז בקשתי ממנו שיפרט.

- "אם זו משקפת צלילה אז אני אקח סכין" (הללויה! סכין) אבל אם זו משקפת לתצפית אז אני מעדיף אותה"
- "למה אותה ולא סכין?"
- "כי אז אני יכול לפרק חצי ממנה ולהשתמש בעדשות למיקוד שמש והדלקת אש, עם המתכת ליצור להב פרימיטיבי, קרסים מאולתרים לדייג ועדיין תישאר לי חצי משקפת כדי לסרוק את האופק..."

טוב, אני מודה שלא חשבתי על לפרק את המשקפת והמגיוור (תעשו גוגל) הזה נופל עלי ומזכיר לי שלא משנה כמה ציוד יש לך או אין לך ואם נתקעת על אי בודד או הר נודד, הכלי הכי חשוב שלך הוא - השכל האנושי.

מובן שהעברתי אותו (אבל בגלל שהוא שותה גולדסטאר)

תמשיכו ללמוד ולגדול

גיא סרוסי - מדריך הישרדות

6 תגובות:

  1. I think that in a survival situation the chances of survival are the follow: 30% of what tools are available for you, 40% the ingenuity and knowledge, 30% luck. So I would give him also 100(Smart guy)
    Interesting story :)

    השבמחק
  2. אני סיימתי עם ניווטים על מפהבצבא. ממש לא התחברתי וגם לימודי הטופוגרפיה לא הצלחתי. כנראה שיש אנשים שיש להם חוש כלשהו לכיוונים.

    השבמחק
  3. סיפור נהדר! אוהב את האתר, מתחיל להתאהב בכל התחום הזה.... חייב כבר לקנות סכין... או שתיים...
    ותודה על כל הסרטונים ביוטיוב!

    השבמחק
  4. גם עם סכין אפשר להכין קרסים לדיג ואפשר להדליק אש אם אבן צור (ובניגוד לעדשות המשקפת היא תעבוד גם בלילה) והסכין תהיה נוחה יותר לעבודה מאשר הסכין המאולתרת מהמשקפת כך שתוכל להכין יותר כלים.

    השבמחק