יום שישי, 6 בספטמבר 2013

ציוד ביתי לשעת חירום

חוסנו של תא משפחתי נמדד על פי היכולת שלו להתמודד עם מצבים בלתי צפויים, לנהלם ולקחת חזרה שליטה על הסיטואציה. ישנם שלושה נושאים אשר יקבעו עד כמה ההתמודדות שלכם תהיה קלה במצבי קיצון – תכנון, ציוד וידע. בשעה שהידע הוא דבר נרכש ותורמים לו כל בני המשפחה (גם הקטנטנים) התכנון הוא ייחודי לכל בית ובית.

אני מבקש להציג פה רשימת ציוד בסיסית אותה יש להכין בנפרד מהציוד אשר משמש אותנו ברמה היום יומית. אחסון ציוד שכזה בנפרד ימנע ריצה מיותרת בשעת חירום בחיפוש אחר סוללות או ציוד שמפוזר בבית. מעבר לכך, במקרה בו יש להתפנות לאזור אחר או לעזוב את הבית אתם יכולים לקחת אותו אתכם.
צוותי חילוץ ופיקוד העורף עוסקים במצבים אלו בהצלת חיי אדם והם לא ישקיעו משאבים ומאמץ באלו שאינם בסכנת חיים מיידת. לכן עליכם להערך למצב בו במהלך 72 השעות הראשונות אתם דואגים לעצמכם ולבני המשפחה.

מים
בתחום הזה – כל המרבה הרי זה משובח
1.     מינימום של 3  ליטרים של מים לאדם ל- 72 שעות (שתיhה בלבד).
2.     טבליות טיהור מים (טהר מים – נמצא בכל בית מרקחת).
3.     מומלץ לאגור עוד מים במיכל או מכלים בחצר כמיטב יכולת האחסון של כל משפחה.

מזון
בניגוד לאגירת מזון מיוחד לשעת חירום (מנות מיוחדות של אוכל מיובש לשעת חירום) אני מאמין באספקה ל – 72 שעות של אותו המזון שהמשפחה אוכלת באופן קבוע. במיוחד במשפחות עם ילדים שבהן אין צורך להוסיף ללחץ גם שינוי בהרגלי האכילה או התמודדות עם מאכלים חדשים ולא מוכרים.
יש להקפיד על כיסוי נרחב ככל הניתן מבחינה תזונתית – פחמימות, שומנים, חלבונים וסיבים תזונתיים. אבל לאגור גם כמה צ'ופרים שיעשו לכולם טוב.
מזונות כמו – שקדים, אגוזים, נקניק, טונה בקופסה, קמח, פתיתים, אורז, פרות יבשים, שעועית, עדשים ותבשילים מוכנים בשקית יחזיקו מעמד שבועות ללא צורך בקירור. אלו מסוג הדברים שכדאי לאגור מהם מספיק לשלושת הימים הראשונים.
תוספות של ירקות בקופסאות שימורים או בצורתם הקפואה יוסיפו אף יותר.

תאורה, חשמל ותקשורת
במצבי החירום האחרונים שחווינו רשתות הסלולר החזיקו מעמד יפה מאד ולכן כדאי למצוא דרכים לחדש את הסוללה גם במקרה שהחשמל אינו זמין. יחד עם זאת לא מומלץ להסתמך רק על הפנס בסמארט-פון וכדאי להערך גם למצבים קיצוניים יותר.
1.     ישנם מכשירים אשר משלבים בתוכם – רדיו, פנס, מטען לטלפונים ניידים ועוד כאלו גאג'טים. יתרונם של אלו הוא שהם פועלים על טעינת דינאמו ו/או טעינה סולרית. בדרך זו אתם אינכם תלויים בסוללות.
2.     פנסים קטנים וזולים הנטענים בעזרת דינמו
3.     עששית רגילה – כמה עשרות שקלים – ושמן לפידים. מיכל מלא של עששית סטנדרטית יאיר במשך שלושה ימים רצופים (מעולה כאור היקפי בבית וכיף לקריאה)
4.     אם יש במשק גנרטור מומלץ לייעד מיכל דלק אחד עבורו לשעת חירום ולא לגלות ברגע האמת שהוא ריק. השתמשו בו כדי לטעון מחשבים ניידים ומקסמו את יעילות בכך שתחברו אליו כמה מכשירים בכל הפעלה.

בישול
במידה ואין חשמל ואספקת הגז אינה פעילה מומלץ להחזיק כמה בלוני גז קטנים לגזיה. לכולנו יש את ערכת הקפה, יש רק לוודא שיהיה מספיק גז כדי לחמם סיר מים לפחות פעמיים ביום.
בישול בדרך פרימיטיבית על מדורה הוא יעיל מאד ובקישור הבא תוכלו לראות כיצד ניתן להכין תנור בישול יעיל מאד שיעבוד על פיסות עץ בודדות http://www.youtube.com/watch?v=XhlGiYnta7g דרך נוספת היא להפוך קופסת שימורים לכירת בישול קטנה. הנה סרטון שמסביר איך http://www.youtube.com/watch?v=soZdEh6LMwg

חימום
למרות היותנו מדינה חמה החורפים יכולים להיות קרירים למדי. אין צורך להכין ציוד מיוחד כמו תנורי חימום על סולר ונפט. במידה ואספקת החשמל אינה סדירה, השאירו בבית חלל אחד שבו תשהו ונתקו את החדרים האחרים ממנו על ידי סגירת הדלתות ובידודן. שמיכות ולבוש חם יספיקו לשאר.

מורל
שמרו על מורל גבוהה. כדאי מאד, במיוחד במשפחות עם ילדים, לדאוג למשחקים וצ'ופרים מראש. זה יכול להיות פרסים קטנים לכל יום וזה יכול להיות משחק מונופול משפחתי לאור העששית. כאשר מגלה הארצות האירי, ארנסט שקלטון, שרד עם צוותו שנתיים באנטרקטיקה, לאחר שספינתם נלכדה בקרח וטבעה, דאגתו היחידה הייתה למורל. רוח הצוות המשפחתית חשובה מאין כמוה. חשבו על דרכים לחזקה ולשמרה.

עזרה ראשונה ותרופות
עזרה ראשונה היא חובה בכל בית וכך גם תרופות הנלקחות על בסיס קבוע. וודאו כי יש לכם מספיק מהתרופות שאתם משתמשים בהם ביום יום. יהיה חבל לגלות שדווקא כאשר ישנה בקשה לא לצאת מהממד אזל החומר במשאף האסטמה.
שמרו מלאי קטן של תרופות קבועות שמיועד לשימוש במצבי חירום בלבד. ניתן לאחסן גם מנת טיפול של אנטיביוטיקה אך את הסוג והכמויות אני נמנע מלציין. אנא התייעצו עם רופא המשפחה.

ציוד בסיסי בתיק עזרה ראשונה ביתי:
פדי גזה סטרילים – 10 יח'
פלסטרים – 50 יח'
צמר גפן
פלסטר דביק בגליל ברוחב 2.5 ס"מ – יח'
תחבושת נמתחת ברוחב 5 ס"מ – 10 יח'
אלכהול לחיטוי 70% - יח'
סיבעור – יח'
אלוורה לכוויות – יח'
פולידין נוזלי ו/או משחה – יח'
תחבושת אישית – 2 יח'
מספרי ופינצטה

שאר המוצרים שתוסיפו תלויים בידע שלכם בהגשת עזרה ראשונה ובתקציב.

4 תגובות:

  1. בכל תיק עזרה ראשונה מומלץ שיהיה פלסטר

    השבמחק
  2. שלום גיא
    כיף לקרוא את הבלוג שלך וללמוד דברים חדשים או להיזכר בדברים שנשכחו

    אני הייתי מוסיף לציוד עזרה ראשונה גם
    *חוסם עורקים לפצעים יותר רציניים
    * 2 תחבושות אלסטיות למקרע של נקע או צורך בקיבוע
    * מד חום

    בסך הכל עברת על כל הדברים הבסיסים להישרדות קצרה וביתית

    כל הכבוד על היוזמה!

    השבמחק
  3. שלום גיא ולקהל הקוראים
    מבחינת תרופות כחובש שהיה כבר במספר "מסעות" הישרדות אני ממליץ
    על מספר תרופות לשם שימוש אישי:
    נורופן לכאבי ראש
    סינטומיצין 5% חומר אנטיביוטי נהדר
    טראומיל לכוויות
    בן גיי לשרירים תפוסים
    סטופאיט לשלשולים (מונע התייבשות קשה)
    חומר לעידוד יציאות (נגד עצירות)
    סטילה או וייזיל לעיניים
    לכסניות מציצה לגרון
    טמס לקיבה (לא כולם בנויים למצבי לחץ ולמזון של שטח)
    טרבמין למשל כדורים נגד הקאה בנסיעות
    ויטה מרפן לחיטוי
    פנסטיל כאנטיהיסטמין לגירודים בעור מעקיצות
    כדאי לחשוב על משהו לכאבי שיניים.
    משככי כאבים למקרה ויש משהו רציני.
    חומר חיטוי :סביעור/ פולידין.
    חוט דנטלי וקיסמי שיניים
    מחט עם חוטי כותנה לשם ניקוז יבלות.
    דברים שאפשר להוסיף לBOB
    נשמיות: מסכות אבק
    כפפות עבודה טובות


    השבמחק